Borstverkleining mannen

Gynaecomastie is de medische term voor borstvorming bij mannen. Borstvorming bij mannen kan vanaf de puberteit ontstaan. In de meeste gevallen verdwijnt de borstvorming naar verloop van tijd vanzelf, maar dit is niet altijd het geval. Ongeveer 50% van alle mannen hebben in meer of mindere mate last van borstvorming. Dit kan natuurlijk als erg vervelend worden ervaren. Als gevolg van borstvorming kan je als man jezelf minder mannelijk voelen en je schamen voor je lichaam. Een borstverkleining bij mannen kan hiervoor de perfecte oplossing zijn. Bij Kliniek Veldhoven wordt een borstverkleining bij mannen altijd uitgevoerd door een professionele plastisch chirurg die is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC).

Behandeling borstverkleining mannen

Een borstverkleining voor mannen bij Kliniek Veldhoven vindt plaats onder algehele narcose. Wanneer er enkel sprake is van overtollig vet in de borsten zal de plastisch chirurg de vetcellen door middel van liposuctie verwijderen. Hiervoor worden kleine incisies gemaakt en vervolgens wordt het borstgebied geïnjecteerd met een verdovende vloeistof. Dankzij deze verdovende vloeistof zullen de vetcellen in de borst opzwellen en vervolgens met een klein buisje weggezogen. Doordat de plastisch chirurg uiterst kleine incisies plaatst zullen er niet of nauwelijks zichtbare littekens achterblijven.
Wanneer u als man last heeft van borstvorming is er in sommige gevallen niet enkel sprake van overtollig vet, er kan namelijk ook klierweefsel aanwezig zijn in de borst. Wanneer dit het geval is zal de plastisch chirurg naast de liposuctie ook het klierweefsel operatief verwijderen. Om het klierweefsel te verwijderen zijn er kleine incisies nodig rondom het tepelhof. Vervolgens worden er dunne slangetjes (drains) geplaatst in het wondgebied om het wondvocht af te voeren. De littekens die bij deze ingreep ontstaan zullen na verloop van tijd vervagen maar wel altijd enigszins zichtbaar blijven.
Wanneer de liposuctie heeft plaatsgevonden en het klierweefsel is verwijderd kan het mogelijk zijn dat er overtollige huid overblijft. Deze huid kan door de chirurg verwijderd worden middels een huidreductie. Dit zorgt ervoor dat u weer een mannelijk silhouet krijgt. Na een huidreductie zullen er wat grotere littekens ontstaan. Deze littekens zullen na verloop van tijd wel gaan vervagen, maar altijd enigszins zichtbaar blijven.

Risico’s en bijwerkingen

Zoals bij iedere chirurgische ingreep zitten er ook risico’s, bijwerkingen en ongemakken aan een borstverkleining voor mannen. Zo kan het voorkomen dat er een nabloeding, allergische reactie, een infectie of ontsteking zal ontstaan. Ook kan het voorkomen dat u last krijgt van littekenhypertrofie, tepelnecrose, bloeduitstortingen, kuiltjes, asymmetrie, tijdelijk gevoelloze huid, en tijdelijk gevoelloze of juist gevoeligere tepel. Deze risico’s zijn significant lage bij behandelde personen die niet roken of daar tijdelijk mee stoppen. Uiteraard zal uw plastisch chirurg u duidelijk informeren over hoe u de risico’s tot het absolute minimum kunt beperken. Denk hierbij aan de rust die u moet nemen na uw behandeling en de zware arbeid die u moet vermijden. Al deze informatie kunt u bespreken met uw plastisch chirurg tijdens een persoonlijk consult.