Kunnen er complicaties optreden? En, zo ja, welke?

Zoals bij iedere chirurgische ingreep kunnen er ook bij een oorcorrectie complicaties optreden. Hieronder beschrijven we enkele van de meest voorkomende complicaties:

Ontsteking van de wond
Na de ingreep kan de huid van de oorschelp gaan ontsteken. Vaak is dit echter het gevolg van een slechte hygiëne. Het is derhalve ook van groot belang om na de ingreep het oor goed schoon te houden. In het ernstigste geval kan het kraakbeen van het oor gaan ontsteken, wat kan leiden tot misvormingen. Deze complicatie is echter uiterst zeldzaam.

Nabloedingen
Na een oorcorrectie kan het voorkomen dat er bloedingen optreden, vaak als gevolg van een gesprongen bloedvat. De bloeding stopt vaak spontaan. Is dit echter niet het geval, dan zult u een afspraak moeten maken zodat we het gesprongen bloedvat dicht kunnen schroeien.

Last van de hechtingen
Een andere mogelijke complicatie is dat u last kunt krijgen van de hechtingen. Een hechting kan gaan zweren of mogelijk door de huid steken. U dient dan een afspraak te maken zodat de hechting kan worden verwijderd. In sommige gevallen kan het nodig zijn om de hechting dan opnieuw te zetten.

Terug naar oorspronkelijke stand
Op jonge leeftijd is het kraakbeen nog flexibel en biedt het weinig weerstand. Naarmate u ouder wordt zal het kraakbeen stugger worden. Tijdens de herstelperiode kan het zijn dat er te veel spanning op de hechtdraden komt te staan waardoor het oor teruggaat naar zijn oorspronkelijke stand.