BOOtiful You

BOOtiful you!

Liposuctie neemt vetophopingen weg op ongewenste plaatsen op het lichaam. Denk aan de extra pondjes op de buik, heupen, bovenbenen of bovenarmen. Wanneer sporten en afvallen niet helpen om van deze ongewenste vetophopingen af te komen, is liposuctie een oplossing om het probleemgebied met de rest van het lichaam in evenwicht te brengen.

Liposuctie: het verwijderen van vetweefsel

Met liposuctie wordt het onderhuids vetweefsel verwijderd. Onder lokale verdoving maakt de plastisch chirurg kleine snedes en brengt hij of zij een verdovende vloeistof in. De vetcellen zwellen door de verdovende vloeistof op en met een buisje worden de vetcellen opgezogen. Na de behandeling hecht de plastisch chirurg de snedes zorgvuldig en kunnen de hechtingen na een week worden verwijderd.

Nazorg

Het is belangrijk dat de weefsellagen na de behandeling goed hechten. Men krijgt daarom een drukpak aangemeten dat 6 weken wordt gedragen. Om zwellingen te verminderen kan men kiezen voor manuele lymfedrainage. Na vier weken kunnen sportieve activiteiten weer worden opgepakt. Het lichaam zal na 6 tot 9 maanden volledig zijn hersteld.

Risico’s en bijwerkingen

De meest voorkomende bijwerkingen: blauwheid van de huid, bloeduitstorting, zwelling, gevoelsverandering en onregelmatigheid. Bij minder dan 1% van de behandelde personen: infectie, inwendige bloeding, slechte wondgenezing, trombose en vetembolie. De risico’s zijn significant lager bij mensen die niet roken of daar tijdelijk mee stoppen.